Biorąc
pod uwagę niepewność
prawną jaka nastała
w związku z ograniczeniami
mającymi mieć miejsce w noc
sylwestrową postaram się wyjaśnić przepisy prawne, które będą
dotyczyły tych ograniczeń.
W
mediach ciągle słyszy się wypowiedzi prawników i rządzących na
powyższy temat,
które to są sprzeczne. Moja analiza pozwoli
przedstawić mój punkt widzenia w oparciu o obowiązujące przepisy
prawne.
Rozporządzeniem
Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 2020r.
wprowadzono przepis
stanowiący, że od 31 grudnia 2020r. od godz. 19.00 do dnia 1
stycznia 2012r. do godziny 6.00 na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej
przemieszczanie się osób przebywających się na tym obszarze
będzie możliwie wyłącznie w celu:
1) wykonywania czynności służbowych lub zawodowych lub wykonywania działalności gospodarczej;
2) zaspakajania niezbędnych potrzeb związanych z bieżącymi sprawami życia codziennego.
Porusza § 26 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 2020r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. 21 grudnia 2020r. Poz. 2316)
Co
do wykonywania czynności służbowych
lub
wykonywania działalności gospodarczej ujętych
w punkcie pierwszym
nie ma
wątpliwości, jednakże wątpliwości budzi punkt związany z
zaspakajaniem niezbędnych potrzeb związanych z bieżącymi sprawami
życia codziennego. Wyjechanie
w trakcie zakazu na sylwestra, czyli po godzinie 19:00 nie może być
za taką potrzebę uznane, to powrót o godzinie 4:00 celem
snu
może już za taką potrzebą
być.
Wszystko będzie zależało od interpretacji
przepisu.
Przykład: Henryk K. odwozi taksówką Agatę J. Na Sylwestra, jest godzina 21, zostali zatrzymani przez policje, ponieważ Henryk K. wykonuje czynności zawodowe związane z prowadzeniem działalności gospodarczej nie naruszy zakazu przemieszczania się, natomiast Agata J. Jadąc na imprezę nie wyczerpie znamion zaspakajania niezbędnych potrzeb związanych z bieżącymi sprawami życia codziennego, naruszający tym samym przepis rozporządzenia.
Analizując
natomiast
przepisy Konstytucji
odnoszących
się do przemieszczania obywateli na terytorium kraju,
należy
odnieść się do przepisu
który
stanowi,
że ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i
praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są
konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub
porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i
moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób.
Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw. W
inny przepis
stanowi natomiast,
iż każdemu
zapewnia się wolność poruszania się po terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz wyboru miejsca zamieszkania i pobytu.
Porusza art. 31 pkt 3 i art. 52 pkt 1 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej.
Biorąc powyższe pod uwagę, ograniczenie na Sylwestra w przemieszczaniu się stoją w sprzeczności z przepisami Konstytucji, natomiast co do możliwości ograniczenia praw i wolności to mogą mieć jedynie podstawę w ustawie.
Rada
Ministrów wydając rozporządzenie,
oparła się na Ustawie
o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u
ludzi, w
której
przepis
stanowi, że jeżeli zagrożenie epidemiczne lub epidemia występuje
na obszarze więcej niż jednego województwa, stan zagrożenia
epidemicznego lub stan epidemii ogłasza i odwołuje w drodze
rozporządzenie,
minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw administracji publicznej, na wniosek Głównego
Inspektora Sanitarnego, w
rozporządzeniu
może
ustanowić czasowe ograniczenie określonego
sposobu przemieszczania się.
Porusza art. 46 pkt. 2 i 4 ust. 1 Ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. 2008 Nr 234 poz. 1570)
Te
ujęcie w ustawie określonego sposobu przemieszczania się wyklucza
możliwość zastosowania przepisu § 26 Rozporządzeniem Rady
Ministrów z dnia 21 grudnia 2020 r. ograniczającego ruch w
Sylwestra, ponieważ to rozporządzenie wyklucza jakiekolwiek
sposób przemieszczanie się, nie ograniczając się
do określonego sposobu przemieszczania jak to jest ujęte w ustawie
o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u
ludzi. Poprawnym ograniczeniem ujętym w tej ustawie mogącym być
zawartym w rozporządzeniu wydaje się przemieszanie np. rowerem, czy
za pomocą środków komunikacji miejskiej, czy chociażby
transportem lądowym.
Reasumując
rozporządzenie nie znajduje oparcia zarówno
w przepisach
Konstytucji, jak i w obowiązującej ustawie, same rozporządzenie
zawiera ponadto wyłączenie, które może być interpretowane w
sposób wieloznaczny.