Ograniczenia w Sylwestra 2020r. w trakcie SARS-CoV-2

Sylwester 2020, SARS-CoV-2


Biorąc pod uwagę niepewność prawną jaka nastała w związku z ograniczeniami
mającymi mieć miejsce w noc sylwestrową postaram się wyjaśnić przepisy prawne, które będą dotyczyły tych ograniczeń.



W mediach ciągle słyszy się wypowiedzi prawników i rządzących na powyższy temat,
które to są sprzeczne. Moja analiza pozwoli przedstawić mój punkt widzenia w oparciu o obowiązujące przepisy prawne.



Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 2020r.
wprowadzono przepis stanowiący, że od 31 grudnia 2020r. od godz. 19.00 do dnia 1 stycznia 2012r. do godziny 6.00 na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej przemieszczanie się osób przebywających się na tym obszarze będzie możliwie wyłącznie w celu:


1) wykonywania czynności służbowych lub zawodowych lub wykonywania działalności gospodarczej;


2) zaspakajania niezbędnych potrzeb związanych z bieżącymi sprawami życia codziennego.

Porusza § 26 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 2020r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. 21 grudnia 2020r. Poz. 2316)


Co do wykonywania czynności służbowych
lub wykonywania działalności gospodarczej ujętych w punkcie pierwszym nie ma wątpliwości, jednakże wątpliwości budzi punkt związany z zaspakajaniem niezbędnych potrzeb związanych z bieżącymi sprawami życia codziennego. Wyjechanie w trakcie zakazu na sylwestra, czyli po godzinie 19:00 nie może być za taką potrzebę uznane, to powrót o godzinie 4:00 celem snu może już za taką potrzebą być. Wszystko będzie zależało od interpretacji przepisu.


Przykład: Henryk K. odwozi taksówką Agatę J. Na Sylwestra, jest godzina 21, zostali zatrzymani przez policje, ponieważ Henryk K. wykonuje czynności zawodowe związane z prowadzeniem działalności gospodarczej nie naruszy zakazu przemieszczania się, natomiast Agata J. Jadąc na imprezę nie wyczerpie znamion zaspakajania niezbędnych potrzeb związanych z bieżącymi sprawami życia codziennego, naruszający tym samym przepis rozporządzenia.



Analizując natomiast przepisy Konstytucji
odnoszących się do przemieszczania obywateli na terytorium kraju, należy odnieść się do przepisu który stanowi, że ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw. W inny przepis stanowi natomiast, iż każdemu zapewnia się wolność poruszania się po terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wyboru miejsca zamieszkania i pobytu.

Porusza art. 31 pkt 3 i art. 52 pkt 1 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej.



Biorąc powyższe pod uwagę, ograniczenie na Sylwestra w przemieszczaniu się stoją w sprzeczności z przepisami Konstytucji, natomiast co do możliwości ograniczenia praw i wolności to mogą mieć jedynie podstawę w ustawie.


Rada Ministrów wydając rozporządzenie,
oparła się na
Ustawie o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, w której przepis stanowi, że jeżeli zagrożenie epidemiczne lub epidemia występuje na obszarze więcej niż jednego województwa, stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii ogłasza i odwołuje w drodze rozporządzenie, minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej, na wniosek Głównego Inspektora Sanitarnego, w rozporządzeniu może ustanowić czasowe ograniczenie określonego sposobu przemieszczania się.

Porusza art. 46 pkt. 2 i 4 ust. 1 Ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. 2008 Nr 234 poz. 1570)



Te ujęcie w ustawie określonego sposobu przemieszczania się wyklucza możliwość zastosowania przepisu § 26 Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 2020 r. ograniczającego ruch w Sylwestra, ponieważ to rozporządzenie wyklucza jakiekolwiek sposób przemieszczanie się, nie ograniczając się do określonego sposobu przemieszczania jak to jest ujęte w ustawie o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Poprawnym ograniczeniem ujętym w tej ustawie mogącym być zawartym w rozporządzeniu wydaje się przemieszanie np. rowerem, czy za pomocą środków komunikacji miejskiej, czy chociażby transportem lądowym.


Reasumując rozporządzenie nie znajduje oparcia zarówno
w przepisach Konstytucji, jak i w obowiązującej ustawie, same rozporządzenie zawiera ponadto wyłączenie, które może być interpretowane w sposób wieloznaczny.

Dodaj komentarz